Oopperan inhimilliset tekijät aloittavat yhteistyön – Teatro Productions vie Saaristo-oopperan uuden Koria täti -teoksen Suomen kiertueelle

Turun kaupunginteatterissa 17.12.2021 menestyksekkään ensi-iltansa saanut Saaristo-oopperan uusin tuotanto Koria täti kiertää vastedes Suomea Teatro Productions -yhtiön tuottamana. Ylistäviä arvioita tuoreeltaan keränneen monologioopperan libreton on kirjoittanut palkittu, kolme kertaa Finlandia-palkintoehdokkaanakin ollut kirjailija Tommi Kinnunen ja sävellys on toistakymmentä oopperaa säveltäneen Olli Kortekankaan käsialaa. Pääosassa nähdään ja kuullaan Saaristo-oopperan johtajaa, sopraano Päivi Nisulaa. Yleisön pyynnöstä suunnitelmissa on nyt toteuttaa laaja kiertue muun muassa teattereihin ja festivaaleille. Kiertueen tuottaa Teatro Productions, jonka toiminta on vuosien varrella kasvanut yksittäisten oopperaproduktioiden toteuttamisesta koko kulttuurin kenttää laaja-alaisesti palvelevaksi tuotantoyhtiöksi.

 “Suomessa tehdään upeita oopperatuotantoja, joiden elinkaaren soisi jatkuvan huomattavasti nykyistä pidempään. Kiertueet antavat tähän mahdollisuuden, mikä palvelee sekä esittäjiä että yleisöjä,” toteaa Teatro Productionsin toimitusjohtaja Kaisa Näreranta.

Aiheeltaan oopperalle epätyypillinen, yhteiskunnallisesti ja inhimillisesti kantaaottava teos sai alkunsa, kun Päivi Nisula huomasi Tommi Kinnusen Facebook-päivityksen, jossa hän kertoi tositarinan 1960-luvun Lapualla eläneestä tätinsä naapurista. Perhe oli lukinnut vanhuksen pysyvästi huoneeseensa, koska muistisairas ihminen aiheutti läheisilleen kaikenlaista vaivaa. Kinnunen pohti tarinan kirjoittamista näytelmäksi, jolloin Nisula ehdotti Kinnuselle oopperayhteistyötä. Päivi Nisulalle koskettava aihe on omakohtainen, sillä hänen äitinsä sairasti Alzheimerin tautia ennen kuolemaansa yli kymmenen vuotta.

Koria täti on jo viides Olli Kortekankaan ooppera, jossa Päivi Nisula laulaa. Teoksen ohjasi näyttelijä-ohjaaja Pertti Sveholm, jolle teos on toinen Kortekankaan ooppera. Saaristo-oopperan maanläheisen ideologian mukaisesti lavastus “mahtuu pakettiautoon”, teos on helposti liikuteltavissa ja voidaan esittää myös tiloissa, jotka eivät ole perinteisiä teatteri- tai konserttitiloja. Myös Korian tädin musiikillinen kokoonpano on kevyt, mutta tarkoin mietitty ja tehokas – sävellys on tehty pianolle, klarinetille, lyömäsoittimille ja laululle.

 “Saaristo-oopperalle jokainen tuotanto on tarkkaan harkittu ja suuri satsaus. Olen iloinen kun Korian tädin vastaanotto on ollut niin hyvä ja lisäesityksiä alettiin kysellä jo ennen kuin pääsimme ensi-iltaan. Toimimme kuitenkin rajallisin resurssein, joten laajamittaisen kiertueen toteuttaminen ilman apukäsiä jäisi haaveeksi”, toteaa Saaristo-oopperan johtaja ja Ainin roolin laulava ja näyttelevä Päivi Nisula.

 

Koria täti -oopperasta sanottua:

“Oopperalaulajana Nisulan voimavarat tunnetaan, ja emännän muistellessa menestyksensä vuosia kansanlaulumainen uho kajahti ensi-illassa notta oksat pois! Mutta että Nisula on niin vaikuttava myös puhenäyttelijänä, löi ainakin minut ällikällä.”  –Turun Sanomat 18.12.2021

“Olli Kortekangas ja Tommi Kinnunen synnyttivät vaikuttavan oopperan hylätystä ihmisparasta – Päivi Nisulan karisma kannattelee komeasti Koriaa tätiä.”   –Turun Sanomat 18.12.2021

“Koria täti on mitä suurimmassa määrin suljetun huoneen draama, jossa vanha nainen pysyy neljän seinän vankina ja pääsee sieltä vapaaksi korkeintaan unta nähdessään./Tapahtumiahan tuohon pieneen huoneeseen ei saa, eikä voi ohjata roomalaisia sotilaita oikealta tai vasemmalta, joten tämä on mielenliikkeiden toimintaa: mitä tapahtuu muistisairaan ihmisen päässä tuollaisessa tilanteessa”, Sveholm sanoo./Tämä on pieni suuri teos.”   –Ohjaaja Pertti Sveholm Helsingin Sanomissa 15.12.2021

 

Lisätiedot, Koria täti -oopperan esitysoikeuksien tiedustelut:

Teatro Productions
Kaisa Näreranta, toimitusjohtaja
kaisa@teatro.fi
+358 50 584 4876

 

Medialinkkejä:

https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000008457821.html?share=8911e263249cd5f99549b685702b0cc6&fbclid=IwAR3jYTi8csD7-zTuw2HcQLVpSeJjpw8BFCwz2O80cUG3Wnfx7O6omQ0_Qj4

https://www.ts.fi/kulttuuri/5506187