Lasten RING

Lasten RING on Saksan Bayreuthin oopperajuhlien vuoden 2018 tuotanto, jonka Teatro Productions tuo Suomeen kesällä 2019. Kyseessä on Bayreuthin oopperajuhlien johtaja Katharina Wagnerin ja Markus Latschin laatima lyhennelmä Richard Wagnerin RING-tetralogiasta. Tämä neljästä oopperasta koostuva teoskokonaisuus on nyt koettavissa kaksituntisena, koko perheelle sopivana elämyksenä!

RINGin tarinassa seikkailevat ihmisten lisäksi mytologiset hahmot, jumalat ja maahiset, metsän eläimet ja merenneidot. Tarina kietoutuu mystisen Niebelungin sormuksen ympärille, jonka kaikki haluavat omistaa, sillä sormuksen avulla voi hallita maailmaan. Mutta voiko maailmaa ja luontoa sittenkään hallita?

Lasten RING on visuaalisesti näyttävä ja musiikillisesti korkeatasoinen oopperatuotanto, joka tempaa mukaansa niin lapset kuin aikuiset. Teos esitetään suomeksi. Solisteina kuullaan niin nuoria nousevia, kuin kokeneita Wagner-laulajia. Orkesterina toimii Helsinki Chamber Orchestra.

Esitysten suojelijana toimii basso Matti Salminen.

Esitykset:

Pe 23.8.2019 klo 18.00 Musiikkitalon konserttisali
LA 24.8.2019 klo 14.00 Musiikkitalon konserttisalissa

xFRHu

Tuotanto: Bayreuther Festspiele (2018)

Konsepti: Katharina Wagner, Markus Latsch

Ohjaus: David Merz

Lavastus: Julius Theodor Semmelmann

Dramaturgia: Ruth Asralda

Valosuunnittelu: Peter Younes

Puvustus: Ina Kromphart

Tuotanto Suomessa: Teatro Productions Oy / International Opera Company Finland

Apulaisohjaaja (Suomi): Ina Hukki

Käännös: Auli Särkiö-Pitkänen

Kapellimestari: Chloé Dufresne

Orkesteri: Helsinki Chamber Orchestra

Yhteistyössä: Helsingin Musiikkitalo, Helsingin Juhlaviikot, Richard Wagner -kulttuuriyhdistys

Rooleissa:

Wotan / Der Wanderer – Juha Kotilainen

Brünnhilde – Tiina-Maija Koskela

Siegmund / Siegfried – Christian Juslin

Freia / Waldfogel –Marika Hölttä

Woglinde /Sieglinde – Hannakaisa Nyrönen

Wellgunde – Kaisa Näreranta

Flosshilde/Fricka – Taina Piira

Mime – Jere Martikainen

Loge – Mikko Sateila

Alberich – Samuli Takkula

Fasolt / Hunding – Matti Turunen

Fafner/ Hagen – Aapo Kilpelä

Taiteilijat:

ChloeDufresne

French-born conductor Chloe Dufresne began her studies in orchestra conducting at the Ecole Normale de Musique de Paris, where she was unanimously awarded the Advanced Diploma in 2015. Currently she is pursuing a degree in Orchestra Conducting at the prestigious Sibelius Academy in Helsinki, in the class of Atso Almila and Hannu Lintu.

Ms. Dufresne has led and worked with the Finnish Radio Symphony Orchestra, Helsinki City Orchestra, Pori Symfonietta, Joensuu City Orchestra (Finland); Rousse Philharmonic Orchestra, Burgas State Opera (Bulgaria); Orchestre de Massy (France).
Chloe has participated in masterclasses with renowned conductors such as : Paavo Jarvi, Hannu Lintu, Roger Norrington, Mikko Franck, John Storgårds, Johannes Gustavsson, Jan Söderblom, Eva Ollikainen, Dejan Savic, Johannes Schlaefli, David Zinman, Leif Segerstam, and Eiji Oue.

Ms. Dufresne’s future engagements include a production of Dido and Eneas in Helsinki conservatory in January (2018) ; and she will lead Accentus choir in Rouen Opera, for Cherubini’s Medea in May 2018, working with Hervé Niquet.
Chloé Dufresne is a recipient of the Selim Eskelin Foundation for opera and Fondation Marcel Bleustein-Blanchet pour la vocation.

ina-hukki

Ina Hukki opiskelee kulttuurien tutkimusta Helsingin yliopistossa ja on suorittanut muusikon ammattitutkinnon Helsingin konservatoriossa vuonna 2014 pääaineenaan klassinen laulu. Vuonna 2010 Hukille myönnettiin Pro Musica -mitali ansioituneesta musiikin opiskelusta.

Hukki on toiminut Suomen Kansallisoopperan lapsikuoron ohjaajana vuodesta 2012 ja esiintynyt Kansallisoopperan vierailevana solistina Mozartin Taikahuilussa (3. Poika1. poika; 2008-2011, 2012-2013), Brittenin Albert Herringissä (Cis; 2010-2012) sekä Janácekin Ovelassa ketussa (Pepík; 2015-2017). Hukki on aiemmin toiminut ohjaaja Ville Saukkosen assistenttina vuonna 2017 Orpheus’ Musesin tuotannossa Monteverdin oopperasta Poppean kruunaus.

Hukki työskentelee lisäksi myös Helsingin yliopiston Taidehistoriallisten kävelykierrosten oppaana ja tuottajana.

Auli_c_Maarit Kytöharju

Auli Särkiö-Pitkänen (s. 1990) on helsinkiläinen runoilija ja musiikkitoimittaja, jonka toiminnassa limittyvät esseistin, kriitikon, kääntäjän ja esiintyjän roolit. Musiikkikirjoittajana hän on paneutunut erityisesti oopperaan. Esikoiskokoelma Sarmatia (Mäntykustannus, 2011) herätti huomiota ajattomalla romanttisuudellaan ja käännettiin vuonna 2015 myös kokonaisuudessaan ranskaksi. Keväällä 2016 ilmestyi
Poesia vihkot -sarjassa Särkiö-Pitkäsen toinen runoteos Ruohosinfonia, jonka pohjalta on syntynyt myös samanniminen äänitaideteos yhteistyössä huilisti-säveltäjä Heta Ahon kanssa.

Särkiö-Pitkänen toimii monipuolisesti kääntäjänä klassisen musiikin kentällä. Elokuussa 2018 sai Savoy-teatterissa ensi-iltansa hänen suomentamansa Bernsteinin Candide -operetti, josta nähdään kaudella 2019-2020 jälleen uusia esityksiä.

Särkiö-Pitkänen opiskeli Helsingin yliopistossa kirjallisuus-ja musiikkitieteitä. Hän on myös aktiivinen harrastajamuusikko, jonka erityisinä kiinnostuksen kohteina ovat vanha musiikki ja lied.

Juha Kotilainen

Juha Kotilainen opiskeli laulua Sibelius-Akatemiassa Olavi Hautsalon ja Matti Tuloiselan johdolla. Hän on täydentänyt opintojaan mm. Thomas Hampsonin ja Peter Bernen mestarikursseilla.Kotilainen on vieraillut säännöllisesti Suomen Kansallisoopperassa vuodesta 1986, jolloin hän debytoi Dandinin roolissa Rossinin La Cenerentola -oopperassa. Hänen roolejansa ovat olleet muun muassa Kreivi Almaviva Mozartin Figaron häissä, Jussi Leevi Madetojan Pohjalaisissa, Marcello Puccinin LaBohèmessa, Mamoud John Adamsin Klinghofferin kuolemassa, Gunther Wagnerin Jumalten tuhossa ja Rambaldo Puccinin La Rondinessa. Lisäksi hänen roolejaan ovat olleet Mandryka Richard Straussin Arabellessa, Il Barone de Trombonok Rossinin Il viaggio a Reimsissä, Ruusuritarin Faninal ja Manon Lescaut’n Geronte de Ravoir, Carmenin Escamillo sekä Työnjohtajan rooli Janáčekin Jenufassa.

Kotilainen on vieraillut myös useita kertoja Savonlinnan oopperajuhlilla. Kotilaista on kuultu muun muassa Einojuhani Rautavaaran oopperan Aleksis Kivi nimiroolissa, oopperajuhlien tilausproduktiossa Aika ja uni ja Aulis Sallisen Ratsumiehessä. Vuonna 2007Juha Kotilainen lauloi Axelin roolin Olli Kortekankaan Isän tyttö -oopperan kantaesityksessä ja vieraili roolissa myös Suomen kansallisoopperassa 2009. Muita tärkeitä tehtäviä ovat olleet mm. Tamerlano Händelin samannimisessä oopperassa, Figaro Rossinin Sevillan parturissa, Kreivi Tomski Tsaikovskin Patarouvassa, Alfio Mascagnin Cavalleria rusticanassa,Tonio Leoncavallon Pajatsossa ja nimirooli Leevi Madetojan Juhassa.

Vuosina 1992-97 Juha Kotilainen oli kiinnitettynä Essenin Aalto-teatteriin, jossa hänentärkeimpiä roolejaan olivat mm. nimiroolit Tsaikovskin Jevgeni Oneginissa, Bartókin Herttua Siniparrassa ja Mozartin Don Giovannissa, Guglielmo Cosi fan tuttessa sekä Guntherin rooli Wagnerin Jumalten tuhossa. Kotilainen on vieraillut laajalti oopperataloissa eri puolilla Eurooppaa: Belgiassa, Hollannissa, Saksassa, Ranskassa ja Espanjassa.Vuonna 2000 kantaesitettiin Brysselin Théàtre Royal de la Monnaiessa Philippe Boesmansin ooppera Wintermärchen, jossa Juha Kotilainen lauloi Antigonuksen roolin. Myöhemmin tämä kansainvälisesti kehuttu produktio vieraili suurella menestyksellä Lyonissa, Pariisissa ja Barcelonassa Kotilaisen laulaessa oopperan pääroolin.

Juha Kotilaisen laajaan ohjelmistoon kuuluu olennaisesti laulumusiikki liedistä nykysäveltäjien teoksiin ja basso-baritoni-osat suurissa kirkkomusiikkiteoksissa. Kotilainen on esittänyt lukemattomia kertoja Bachin Matteus-passiota, Johannes-passiota, h-mollimessua ja Haydnin Luomista muun muassa Peter Schreierin, Harry Christophersin, Helmut Rillingin, Jukka-Pekka Sarasteen ja Esa-Pekka Salosen johdolla. Schubertin
Winterreisea Kotilainen on laulanut mm. Tokiossa ja esiintynyt useilla eurooppalaisilla festivaaleilla Alankomaissa, Itävallassa ja Italiassa.

Kotilainen on ollut merkittävissä määrin kantaesittämässä uutta suomalaista musiikkia, viimeisimmäksi Jani Sivénin oopperaa Abelard & Heloise, Timo-Juhani Kyllösen Kuninkaiden kirjaa, Ilkka Kuusiston Taipaleenjokea, Markus Fageruddin Välilaskua, Kimmo Hakolan oopperaa La Fenice ja Timo-Juhani Kyllösen Norppa-oopperaa. Keväällä 2012 Kotilainen lauloi Olli Mustosen ensimmäisen sinfonian baritoniosuuden Tampere Filharmonian kantaesityksessä ja myöhemmin Moskovan Tchaikovsky-sinfoniaorkesterin ja Melbournen sinfoniaorkesterin solistina. Vuonna 2018 Kotilainen lauloi Olli Kortekankaan ja Tuomas Parkkisen Veljeni vartija -oopperassa keskeisen Johannes Rossin roolin.

TMKoskela3_EeroKokko

Kansainvälisen Lauritz Melchior -laulukilpailun 2014 ja Lappeenrannan laulukilpailun naisten sarjan vuonna 2008 voittanut sopraano Tiina-Maija Koskela rakentaa kansainvälistäuraa ooppera-ja konserttisolistina. Hänen sopraanonsa on omimmillaan intensiivisiämusiikillisia kaaria ja äänen kauneutta vaativissa rooleissa. Hän on syventänyt opintojaan Jaakko Ryhäsen, Mika Kareksen, Dorothy Irvingin, Wilma Vernocchin ja edesmenneen Tom Krausen kanssa. Sibelius-Akatemian oopperakoulutuksessa opiskellut Tiina-Maija Koskela valmistui musiikin maisteriksi Seppo Ruohosen johdolla erinomaisin arvosanoin vuonna 2008. Kautena 2007–2008 hän opiskeli kansainvälisellälied-mestarikurssilla Udo Reinemannin johdolla Brysselin Kuninkaallisessa konservatoriossa. Koskela sai kunnian tulla valituksi Suomen Wagner-seuran Bayreuth-stipendiaatiksi vuonna 2013.

Tiina-Maija Koskelan kirkas, iskukykyinen ääni loistaa erityisesti Dvorakin, Straussin, Verdin ja Wagnerin sopraano-osissa. Koskela debytoi Suomen kansallisoopperassa syksyllä2008, Savonlinnan oopperajuhlilla kesällä2009 ja Tampereen oopperassa keväällä2013. Maaliskuussa 2015 Koskela lauloi Evan roolin Harry Kupferin ohjauksessa Nürnbergin mestarilaulajissa Suomen kansallisoopperassa sekäkesäkuussa 2015 Koskela debytoi menestyksekkäästi Elsan roolissa Wagnerin Lohengrin -oopperassa Pfozheimissa, Saksassa. Tammikuussa 2018 Koskela lauloi Maijan roolin Madetojan Pohjalaisia -oopperassa Tampereella ja 2019 tammikuussa Adele Bergmanin roolin Jaakko Kuusiston kantaesityksen saaneessa Jää-oopperassa Suomen Kansallisoopperassa.

Koskelan sydäntä lähellä onkin suomalainen musiikki. Hän on saanut kunnian kantaesittää useita Aulis Sallisen, Uljas Pulkkiksen, Jaakko Kuusiston sekäIlkka Kuusiston orkesteriteoksia sekä oopperoita. Tiina-Maija Koskela on esiintynyt mm. Radion Sinfoniaorkesterin, Tokyo Sinfonian ja Tampere Filharmonian solistina. Koskelan konserttirepertuaariin kuuluu monipuolisesti liediä sekä orkesteriteoksia.

Erityispaikkansa ohjelmistossa on Straussin Vier letzte Lieder –sarjalla ja Jean Sibeliuksen sekä Toivo Kuulan lauluilla

www.tiinamaijakoskela.com

Christian-Juslin-2

Tenori Christian Juslin on valmistunut Sibelius Akatemian kirkkomusiikin osastolta pääaineenaan laulu. Juslin on opiskellut oopperalaulua Björn Blomqvistin, Peter Lindroosin ja Jorma Hynnisen johdolla. Hän on lisäksi osallistunut myös Jeffrey Goldbergin (New York, USA) ja Bruno Polan (Italia) mestarikursseille.
Christian Juslin debytoi Tukholman Folkoperassa vuonna 2000 Alfredon roolissa (La Traviata), jonka jälkeen häntä kuultiin myös Macduffin roolissa (Macbeth) ja Cavaradossin roolissa (Tosca). Viimeisimmistä ja tulevista oopperakiinnityksistä mainittakoon mm. Madama Butterflyn Pinkerton (Tukholma), Toscan Cavaradossi (Viro ja Tulsa USA), sekä Kuningas Learin Reinmann (Malmö).

Juslin on monipuolinen muusikko ja on oopperalavojen lisäksi työskennellyt myös kirkkourkurina sekä johtanut kuoroja ja orkestereita Suomessa ja muissa pohjoismaissa. Hän on johtanut mm. Mozartin Requiemin ja Lars-Erik Larssonin Förklädd Gud -teoksen.

Oopperan lisäksi Christian Juslin on pidetty ja kysytty konsertti- ja oratoriosolisti. Hänen repertuaariinsa kuuluvat mm. Haydn: Schöpfung, Beethoven: 9. Sinfonia, Pärt: St John Passio, Händel: Messias-oratorio, Mozar: Requiem, Kruunajaismessu, C-molli messu, Saint-Saëns: Jouluoratorio ja Verdin Requiem. Juslin on konsertoinut Pohjoismaiden lisäksi mm. Kiinassa, Singaporessa, Italiassa, Saksassa, Itävallassa, Islannissa, Ruotsissa ja Norjassa.

Marika Hölttä

Koloratuurisopraano Marika Hölttä opiskelee klassista laulua ja musiikkiteatteria Sibelius-Akatemiassa Outi Kähkösen sekä Hanna Hurskaisen johdolla. Hänellä on musiikkialan perustutkinto Lahden konservatoriosta (2014). Hölttä on laulanut mm. Virolaisen La Nova Orchestran, Lahden Nuoren Sinfonian, Helsingin Barokkiorkesterin sekä Kamariorkesteri Credon solistina. Hölttä on esiintynyt paljon myös lied-musiikin saralla, esimerkiksi taidekoti Kirpilän konserttisarjassa 2018 sekä konsertoinut Italiassa pianisti Tuula Hällströmin kanssa vuoden 2018 aikana. Hölttä on osallistunut mm. professori Irina Gavrilovicin, Johanna Rusanen-Kartanon, Ilmo Rannan sekä Soile Isokosken mestarikursseille.

Oopperarooleista mainittakoon kantaesitykset GerMania (Roncal)-Eva Braunin roolissa sekä Silent years (Tuurna)-Miss Berezinana. Nukkumatin rooli Humperdinckin oopperassa Hannu ja Kerttu (Sibelius-Akatemia), Yön kuningattaren (Mozart: Taikahuilu) roolin Sibelius-Akatemian kapellimestariluokan yhteistyöproduktiossa konserttiversiona sekä nimirooli Marko Aution oopperassa Prinsessa Adalmina (kiertävä esitys ympäri Suomen).

Holttä on kiinnitettynä vuonna 2019 Pohjalaisten Liisaksi (Madetoja) Kouvolan oopperassa, Viktoria ja hänen husaarinsa -operetin O Lia Sanin rooliin (Abraham, OperArt) sekä vuonna 2020 Taikahuilun Yön Kuningattareksi (Mozart) OperArtin tuotantoon. Hölttä laulaa solistina Mozartin Requiemissa sekä Händelin Messias-oratoriossa keväällä 2019. Lisäksi Hölttä konsertoi vuoden aikana ympäri Suomen. Kilpailumenestystä Hölttä on saavuttanut vuonna 2019 Lappeenrannan laulukilpailujen toisella palkinnolla, sekä toisella palkinnolla kansainvälisessä laulukilpailussa Havet's Röst vuonna 2018. Hölttää ovat tukeneet Suomen Kulttuurirahasto, Taiteen Edistämiskeskus sekä Pro Musica-säätiö. Hölttä valittiin myös Richard Wagner -kulttuuriyhdistyksen vuoden 2017 stipendiaatiksi sekä ehdokkaaksi Radio Classicin Tempo-palkinnon 2018 Vuoden nuori laulaja -kategoriaan.

Hölttä on myös lauluyhtye Keinun jäsen sekä soittaa pianoa ja laulaa tanssiorkesteri Kangastuksen riveissä. Tulevaisuudessa Marika haluaisi työskennellä monipuolisesti esiintyvänä taitelijana, oopperalavoilla ja musikaaleissa sekä laulun ja musiikinteorian opettamisen parissa.

hannakaisa-teatro0893sp-1024×683

Sopraano Hannakaisa Nyrönen on valmistunut musiikin maisteriksi Sibelius akatemian kirkkomusiikin osastolta vuonna 2011. Lauluopintojaan hän on tehnyt sekä Marjut Hannulan, että Seppo Ruohosen johdolla. Sibelius-Akatemian oopperakoulutuksessa Nyrönen aloitti vuonna 2011 ja samana vuonna ylsi sekä Timo Mustakallio -laulukilpailun semifinaaliin että Kangasniemen laulukilpailun finaaliin. Nyrönen on yksi viidestä suomalaisesta, jotka ylsivät kansainväliseen Mirjam Helin -laulukilpailuun elokuussa 2014. Samana syksynä alkoi yhteistyö pianisti Asta Onnilan kanssa, ja se huipentui seuraavana kesänä Taidekeskus Salmelan Merikanto-laulukilpailun ensimmäiseen sijaan. Tätä edelsivät laulaminen kansainvälisen Sibelius-laulukilpailun semifinaalissa, valinta Päivi ja Paavo Lipposen rahaston Vuoden solistiksi sekä palkitseminen Wegelius-säätiön tunnustuksella.

Nyrönen on laulanut Keski-Pohjanmaan Kamariorkesterin, Seinäjoen kaupunginorkesterin ja Sibelius-Akatemian sinfoniaorkesterin solistina ja konsertoinut Suomen Kulttuurirahaston ja Sibelius-Akatemian Kirpilä-konserttisarjassa sekä Eurajoki Bel Canton stipendiaattina. Nyröstä mentoroi ja opettaa oopperalaulaja, basso Mika Kares.

Lisätietoja www.hannakaisanyronen.com

kaisa-teatro0916sp_KN

Mezzosopraano Kaisa Näreranta on monipuolinen musiikinalan ammattilainen ja muuntautumiskykyinen taiteilija. Näreranta on aloittanut muusikon uransa viulistina, mutta siirtyessään ammattiopintoihin, vaihtui pääaineeksi klassinen laulu. Näreranta on valmistunut muusikoksi Lahden Ammattikorkeakoulun Musiikki- ja draamainstituutista keväällä 2016, pääaineenaan klassinen laulu. Hänen opettajinaan ovat toimineet mm. Sirkka Parviainen ja Taina Piira. Opintojaan hän on täydentänyt osallistumalla mm. Irina Gavrilovicin, Ritva Auvisen, Franz Lukasovskyn ja Maria Kowollikin mestarikursseille. Lied -opintojaan hän on täydentänyt mm. Heikki Pellisen ja Ilmo Rannan mestarikursseilla. Tällä hetkellä Närerannan opettajana toimii oopperalaulaja Satu Vihavainen.

Näreranta on laulanut useissa solistitehtävissä niin kuorojen, kuin orkestereiden konserttituotannoissa. Laajan äänialan omaavana Näreranta on laulanut sekä sopraano, että mezzosopraano-ohjelmistoa. Äänen kypsyessä ohjelmisto on nyttemmin vakiintunut mezzosopraanorepertuaariin. Hän on esiintynyt Bachin Johannes -passion, Mozartin Requiemin, ja Händellin Messias -oratorion sopraanosolistina, kuin myös Mozartin Requiemin alttosolistina. Ooppera- ja operettirooleista mainittakoon J. Straussin Lepakko -operetin Rosalinde ja Yö Venetsiassa -operetin Barbara, sekä oopperarooleista G. Puccinin ooppera Suor Angelican nimirooli. Syksyllä 2015 Näreranta lauloi Aino Sibeliuksen roolin uudessa musiikkidraamassa Soivaksi kirjoitettu. Teosta esitettiin Lahden Sibeliustalon lisäksi Helsingin Finlandia-talossa. Elokuussa 2017 Näreranta esiintyi Saksan Weimarin oopperastudion Don Giovanni -produktiossa Donna Elviran roolissa.

Närerannan ohjelmistoon kuuluu laajasti niin näyttämö- ja oopperamusiikkia kuin lied- ja oratoriomusiikkia. Lisäksi hän panostaa myös uuden musiikin ohjelmistoon ja on kanta-esittänyt mm. Miikka Kallion ja Miika Hyytiäisen sävellyksiä. Hyytiäisen teoksessa ’Aikainen’ Näreranta lauloi 2. Nornan roolin. Teos esitettiin vuonna 2014 Berliinissä, Helsingissä ja Lontoossa. Vuonna 2018 Näreranta esiintyy M. Aution lastenooppera Prinsessa Adalminan Kuningattaren roolissa kiertueella eri puolilla Suomea, sekä Adalgisan roolissa V.Bellinin oopperassa Norma Espoon Sellosalissa syksyllä 2018. Tammikuussa 2019 hän laulaa Berthan roolin Helsingin Oopperayhdistystyksen oopperatuotannossa Die Loreley (F. Pacius).

Kaisa Näreranta on Richard Wagner Kulttuuriyhdistys ry:n vuoden 2016 Bayreuth –stipendiaatti. Hän toimii myös Suomalainen ooppera -yhdistyksen puheenjohtajana.

Taina Piira

Sopraano Taina Piira aloitti musiikinopiskelun Mikkelin musiikkiopistossa, josta hän siirtyi ammattiopintojen pariin Kuopion konservatorioon, valmistuen sieltä laulupedagogiksi. Opinnot jatkuivat Sibelius-Akatemiassa professori Jaakko Ryhäsen oppilaana ja lukuisilla mestarikursseilla mm. Dorothy Irvingin, Francois Le Roux ́n, Håkan Hagegårdin, Ralf Gothónin, Mitsuko Shirain, Hartmut Höllin sekä Renata Scotton oppilaana.

Suomen Kansallisoopperaan Taina kiinnitettiin 2000, hänen debytoitua menestyksekkäästi Menottin Konsulin Magda Sorelin roolissa. Tämän jälkeen seurasi kiinnitys Frankfurt am Mainin oopperaan.

Nykyisin Taina Piira toimii freelancer-laulajana ja laulunopettajana. Häntä on kuultu useissa lied-, kirkko-, operetti-ja oopperakonserteissa, usein pianistimiehensä Janne Hovin kanssa, TV-ja radio-ohjelmissa sekä suomalaisten orkesterien solistina. Hän on esiintynyt paljon myös ulkomailla, mm. Tallinnassa, Zürichissä, Pariisissa, Berliinissä, Torontossa, Tokiossa ja Tukholmassa. Taina on ollut mukana myös useissa kantaesityksissä mm. oopperoissa: Sallinen Kuningas Lear, Juha T. Koskinen Madame de Sade, Antti Nissilä kirkko-ooppera Pyhät seinät.

Syksystä 2016 alkaen Taina on toiminut Tuusulan Mieslaulajien taiteellisena johtajana ja syksystä 2018 alkaen hän on johtanut myös Rajamäen Mieslaulajia.

jere martikainen

Jere Martikainen on 28-vuotias Juvalla syntynyt lyyrinen tenori. Lauluopintonsa hän aloitti Sibelius-Akatemian musiikkikasvatuksen osastolla 2007. Martikainen valittiin Laulumusiikinosaston opiskelijaksi vuonna 2011 ja hän suoritti keväällä 2013 laulun B-kurssin erinomaisin arvosanoin ja valmistui musiikin kandidaatiksi. Keväästä 2014 lähtien hän on opiskellut Jaakko Ryhäsen johdolla.

Martikainen on palkittu Lappeenrannan valtakunnallisissa laulukilpailuissa vuonna 2013 (2.palkinto) ja 2019 (2.palkinto). Vuoden 2013 Timo Mustakallio-kilpailuissa Savonlinnnassa hän saavutti finaalipaikan. Martikainen on laulanut solistina Suomen Kansallisoopperassa, Savonlinnan Oopperajuhlilla ja Tampereen oopperassa. Hän konsertoi myös ahkerasti lied-laulajana ja oratorioiden tenorisolistina ympäri Suomea. Martikainen on vakituisella kiinnityksellä Kansallisoopperan kuorossa.

MikkoSateila

Mikko Sateila (s.1984) debytoi Suomen Kansallisoopperassa 2017Šostakovitšin oopperassa Mtsenskin kihlakunnan Lady Macbeth (Ajuri, juoppo). 2017-2018 hän lauloi Häirikön roolin Kansallisoopperan koululaisoopperassa Ihmepoika A. Lisäksi Sateila on laulanut oopperarooleja mm. Savonlinnan oopperajuhlilla, Jyväskylän alueoopperan produktioissa ja Sibelius-Akatemian produktioissa. Mainittakoon myös, että hän on laulanut Helsingin kaupungin orkesterin ja Ylioppilaskunnan soittajien solistina.

Sateila valittiin Suomen Wagner –seuran stipendiaatiksi vuonna 2015. Hänen laulunopettajinaan ovat olleet mm. Turkka Manninen, Jorma Elorinne, Aulikki Eerola, Monica Groop sekä Seppo Ruohonen. Valmistumisensa jälkeen Sateila on opiskellut Jaakko Ryhäsen johdolla. Mestarikursseille Sateila on osallistunut mm. Bulgariassa ja Italiassa.

Mikko Sateila on valmistunut Sibelius-Akatemiasta musiikin kandidaatiksi 2013, Jyväskylän ammattikorkeakoulusta 2013 (Muusikko AMK) sekä filosofian maisteriksi Jyväskylän yliopistosta pääaineenaan musiikkikasvatus 2010. Tällä hetkellä Sateila on Musiikin lehtorina Kirkkonummella.

Samuli Takkula_18-01-12_028_A3

Baritoni Samuli Takkula on opiskellut Sibelius-Akatemian oopperakoulutuksessa Erkki Rajamäen johdolla. Tämän lisäksi Takkula on opiskellut laulupedagogiikkaa Metropolia ammattikorkeakoulussa opettajanaan Kai Valtonen. Samuli Takkula on valmistunut musiikin maisteriksi Sibelius-Akatemian kirkkomusiikin koulutusohjelmasta keväällä 2013 sekä pianopedagogiksi Turun ammattikorkeakoulun musiikin koulutusohjelmasta syksyllä 2011.

Samuli Takkulan oopperarooleja ovat olleet mm. Rigoletto (G. Verdi: Rigoletto), Falstaff (G. Verdi: Falstaff), Jevgeni Onegin (P. Tsaikovsky: Jevgeni Onegin), Demetrius (B. Britten Kesäyön unelma), Lukkari (J. Kuusisto: Jää), 2.Mies (I. Rantala: Pikaparantola), Paroni Douphol (G. Verdi: La Traviata), Peter (E. Humperdinck: Hannu ja Kerttu), Kreivi Almaviva (W.A.Mozart: Figaron häät), Papageno (W.A.Mozart: Taikahuilu), 1.
Yönkulkija (V. Raitio: Prinsessa Cecilia), Don Nica ja Peter (P.Rosato: Lars Cleen), Viettelijä (S. Pohjola: Kaappi).

Samuli Takkula on vieraillut mm. Helsingin juhlaviikoilla sekä Suomen kansallisoopperassa.Takkulan lauluopintoja ovat olleet tukemassa mm. Suomen kulttuurirahasto, Pro Musica säätiö sekä Jenny jaAntti Wihurin rahasto.

matti-teatro0971sp-1024×683

Basso Matti Turunen on opiskellut kirkkomusiikkia Taideyliopiston Sibelius-Akatemiassa vuodesta 2007 ja valmistunut sieltä musiikin maisteriksi 2014. Hän opiskelee laulua Jaakko Ryhäsen johdolla.

Turunen oli 2008–2010 solistiharjoittelijana Suomen Kansallisoopperassa Matti Salminen -säätiön stipendiaattina. Hän on esiintynyt useissa Kansallisoopperan sekä Savonlinnan oopperajuhlien tuotannoissa. Oopperajuhlien solistina hän esiintyi ensimmäisen kerran Verdin Toscassa 2010 Vanginvartijan roolissa. Uran muita oopperarooleja ovat esim. Fasolt (Wagner: Reininkulta), Sarastro (Mozart: Taikahuilu), Bartolo (Mozart: Figaron häät), Tohtori Grenvil (Verdi: La Traviata), Yksikätinen (R. Strauss: Nainen vailla varjoa), Eno Sakeri ja Vanha pakana (Rautavaara: Aleksis Kivi), Tevje (Bock: Viulunsoittaja katolla).

Turunen on laulanut muun muassa Helsingin kaupunginorkesterin, Tampere Filharmonian, Oulu Sinfonian, Lappeenrannan kaupunginorkesterin, Kuopion kaupunginorkesterin ja Joensuun kaupunginorkesterin solistina esimerkiksi teoksissa Beethovenin 9. sinfonia, Mozartin Requiem, Mozartin Kruunajaismessu, Bachin Johannes-passio (Jeesus ja bassoaariat) ja Dvořákin Requiem.

 Turunen on osallistunut Savonlinnan oopperajuhlien kansainväliseen laulukilpailuun, Toivo Kuula -laulukilpailuun vuonna 2012 sekä Lappeenrannan valtakunnallisiin laulukilpailuihin vuonna 2013 ja saavuttanut näissä kaikissa finaalipaikan.

Aapo Kilpelä

Aapo-Tapani Kilpeläon laajan äänialan ja näyttävän lavaolemuksensaansiosta esiintynyt niin vakavissa bassotehtävissä (Poppean kruunauksen Seneca, Don Giovannin Komtuuri),kuin dramaattisissa ja karismaattisissa rooleissa, kuten Escamillo (Bizet: Carmen) ja Vodnik (Dvorak: Rusalka).Kesällä 2016 Kilpelä debytoi Savonlinnan oopperajuhlilla Seppän roolissa Leoš Janacekinoopperassa Kuolleesta talosta. Vuonna 2018 hän debytoi Bulgariassa Rusen oopperatalossa Bancon roolissa (Verdi: Macbeth).

Kilpelän viimeaikaisista rooleista mainittakoon mm. Ramfis (Verdi: Aida), Bartolo (Mozart: Figaron häät) ja Zuniga (Bizet: Carmen). Hänen ohjelmistoonsakuuluvat lisäksi mm.seuraavat roolit:Filip ja Inkvisiittori (Verdi: Don Carlo), Zaccaria (Verdi: Nabucco), Ferrando (Verdi: Trubaduuri) ja Daland (Wagner: Lentävä Hollantilainen). Kirkkomusiikkiteoksista hänen repertuaariinsakuuluvat mm. Mozartin ja Verdin Requiemit.

Kilpelä on esiintynyt Sinfonia Lahden ja Pori Sinfoniettan solistina, sekä osallistunut vuonna 2016 Kangasniemen laulukilpailuun saavuttaen finaalipaikan. Kilpelä on opiskellut laulua mm. Raimo Laukan, Kalevi Ollin ja Kaludi Kaludowin johdolla.

kinderoper-logo

Richard Wagners „Der Ring des Nibelungen“ für Kinder auf Grundlage der Kinderoper „Der Ring des Nibelungen“ der Bayreuther Festspiele 2018 in der Inszenierung von David Merz und im Bühnenbild von Julius Theodor Semmelmann mit freundlicher Genehmigung der Bayreuther Festspiele

Kuvat:
Bayreuther Festspiele 2018
Wahner für Kinder - Der Ring des Nibelungen
© Bayreuther Festspiele / Enrico Nawrath